سخنان تابش در گردهمایی دانش آموختگان فرش کشور


یزدفردا "نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی گفت: فرش ايران شناسنامه هنري كشورمان است و يادگاري از اجداد هنرمند ما با روحيه اي انساني و لطيف كه پاسداري از آن براي نسلهاي آينده بعهده ماست.


محمدرضا تابش در سومین همایش علمی دانشجویان و دانش آموختگان فرش کشور در شهرستان اردکان افزود: از پروردگار بزرگ خواهانم به همه دست اندركاران امر، خصوصاً جوانان تلاشگر و مستعدي كه انجام اين مهم را بعهده گرفته اند و از دریچه علم و دانش به هنر و صنعت فرش دستباف می نگرند عنايت فرموده و زمينه ايفاء اين رسالت خطير را برايشان فراهم نمايد.


این عضو کمیسیون تلفیق برنامه پنجم توسعه کشور در خصوص برخی از مشکلات صنعت فرش کشور اظهار داشت: طي 9-8 سال گذشته افزايش هزينه هاي توليد با تثبيت نسبي نرخ ارز كه براي مهار تورم مورد عمل قرار گرفته، توليد فرش براي صادرات و رقابت با كشورهايي كه نيروي كار ارزان آنها و به تبع آن توليد فرش ارزانتر دارند را با مشكل مواجه نموده است. براي رفع اين مشكل در قانون برنامه پنج ساله پنجم، مديريت نرخ ارز با لحاظ نمودن تورم داخلي پيش بيني شده كه اميدواريم با بهره گيري از اين اهرم، مشكل رقابت قيمتي رقبا با توليدات ما برطرف شده، زمينه صادرات موثرتر فرش فراهم آيد.


نماینده مردم اردکان در بخش دیگری از سخنانش گفت: از آنجائيكه فرش دستباف يك كالاي مورد نياز براي مفروش نمودن منازل است و در عين حال جنبه سرمايه اي دارد و كشورهائيكه ميل به مصرف فرش در آنها بالاست ضمن مصرف آن، از سود افزايش بهاي آن نيز بهره مند خواهند شد و از طرفي با توجه به آنكه تركيب مواد مصرفي در توليد فرش يعني پشم،‌ پنبه و ابريشم فاقد هر گونه مضرات الياف مصنوعي بوده و با بدن انسان سازگاري دارد لذا فرش دستباف از پتانسيل بالايي براي تبليغ و افزايش تقاضاي خريد فرش در بازار جهاني برخوردار مي‌باشد كه خوشبختانه مركز ملي فرش تدارك تبليغات جهاني فرش را برنامه ريزي نموده و با توجه به تاثير بسزايي كه اين مهم در افزايش صادرات دارد، بايد به نحو موثرتري تداوم يابد.


وی ادامه داد: توليد فرش ايران كه عمده ترين توليد كننده جهاني است، در شرايط عادي ساليانه حدود 5 ميليون متر مربع مي باشد كه معمولاً دو سوم آن صادر و يك سوم آن مصرف داخلي دارد. يعني مردم ايران با برخورداري از حدود 1% جمعيت كره زمين ثلث توليد فرش خود را مصرف مي كنند و مابقي به ساير كشورهاي دنيا صادر مي گردد. توجه به اين آمار خود نشانگر اهميت تبليغات براي ترويج بيشتر مصرف فرش دستباف است و نويد بخش اين موضوع كه در صورت برنامه‌ريزي براي تبليغات، افزايش تقاضا براي مصرف فرش ايران و صادرات آن به كشورهاي دنيا را به دنبال خواهد داشت.


تابش تصریح کرد: از امكانات ديگر براي تبليغات جهاني فرش، همكاري كشورهاي توليد كننده با تامين بودجه لازم به نسبت سهم توليدات هر كشور براي تبليغ مصرف فرش جهت استفاده در پوشش و دكوراسيون منازل مردم مي باشد كه با گسترش مصرف و افزايش تقاضا، كشورهاي توليد كننده از فروش بيشتري برخوردار خواهند شد و افزايش درآمد توليدكنندگان و توزيع كنندگان فرش را به دنبال خواهد داشت. در سنوات اخير نیز با توجه به افزايش دانش توليد مواد اوليه مرغوب، طراحي و روش‌هاي بافت و تكميل فرش، تنوع و زيبايي فرشها افزايش چشمگيري پيدا نموده كه ملاحظه فيلم ها و عكس هاي فرش هاي عرضه شده در اولين نمايشگاه فرش ايران و مقايسه با آخرين آن در مهرماه 89 اين رشد چشمگير كيفيت و طرحهاي زيبا را نمايان مي‌سازدكه اين مهم با هدايت مراكز آموزش علمي و همت دانشجويان بايد ادامه يابد.


نماینده مردم اردکان توجه به خواسته مشتريان در توليد فرش را يك ضرورت برشمرد و گفت: اما در اين بحث نبايد تصور شود همه فرشهاي توليدي مي بايست فرش هاي ممتاز و گران قيمت و يا بر عكس تجاري و ارزان قيمت باشند. بلكه تركيبي از انواع فرشهاي ممتاز و تجاري با استفاده از مواد پشم، ابريشم و يا تلفيقي از آنها و با لحاظ كردن طرحها و ايده هاي جديد مي تواند توليد و عرضه گردد و از تمامي پتانسيل هاي بازار ايران براي بهبود كيفيت و عرضه فرش با قيمت‌هاي مختلف و متناسب با قدرت خريد قشرهاي گوناگون جامعه استفاده شود تا شاهد رونق افزون تري در توليد و فروش و سودآوري فرش دستباف ايران باشيم.


محمدرضا تابش همچنین در خصوص جنبه های اجتماعی تولید فرش دستباف افزود: فرش به عنوان پر كننده اوقات كم كاري در مناطقي است كه بيشتر مردمان آن به امر كشاورزي اشتغال دارند و در عين حال كمك درآمدي براي بهبود شرايط زندگي كشاورزان و فعاليتي ثمربخش كه يكي از عوامل مهار بيكاري در اين مناطق است و در شرايط فعلي اثر مثبتي در جلوگيري از انحرافاتي دارد كه زائيده بيكاري مي باشد. آمار شهرهايي كه بخشي از مردم به فرشبافي اشتغال دارند نشانگر رشد كارهاي خلاف قانون در مواقع ركود بازار فرش است. لذا از جنبه اجتماعي و فرهنگي توجه به حفاظت از اين توليد صادراتي براي سالم‌سازي فضاي شهرها و پر كردن اوقات جوانان و اشتغالزايي آنها از اهميت ويژه اي برخوردار مي باشد.


وی ادامه داد: اكنون كه با زحمت و تلاش مسئولان كشور زمينه آموزش جوانان مستعد در دانشكده‌ها، براي اشتغال به تحصيل در رشته هاي مرتبط با فرش فراهم شده، اميدواريم با نوآوري و خلاقيت و ارائه ايده‌هاي نو، زمينه مصرف فرش روي مبلمان، دكوراسيون منازل و غيره فراهم و پنجره ديگري به روي مصرف فرش گشوده شود و ارزش فرش به جاي محاسبه مزد بافت، بر مبناي طراحي و كيفيت آن انجام پذيرد و از صحنه رقابت بر مبناي مزد توليد خارج و وارد رقابت هنر طراحي گردد كه در آن صورت ارزش افزوده آن چندين ده برابر فرشي خواهد بود كه ملاك ارزيابي آن صرفاً مزد بافت مي‌باشد.


نماینده مردم اردکان همچنین پیشنهاد داد برای پیگیری مطالبات و خواستهای قانونی دانش آموختگان فرش کشور، تشکلهای صنفی ایجاد و شرکتهای ارائه دهنده خدمات فنی،تخصصی و آموزشی و بازرگانی تاسیس گردد و مسئولان نیز زمینه واگذتری تصدیها را به آنان فراهم کنند.


محمدرضا تابش برخی از اقدامات و پیگیریهای انجام داده براي حفاظت از اين ميراث گرانبها بعنوان یکی از دوستداران فرش را برگزاري اولين همايش ملي فرش در سال 1382 در اردكان، فراهم نمودن مقدمات برگزاري دومين همايش ملي فرش در مهرماه سال آينده در اين شهرستان، پيگيري و اقدام درخصوص ايجاد دانشكده و موزه فرش ،پیگیری احداث كارخانه فرآوري روناس در اردكان، رسیدگی به بيمه قالیبافان، ارتقاء كيفيت فرش، رفع موانع صادراتي و حمايت از توليدكنندگان و صادركنندگان فرش دستباف ايران در مجلس شوراي اسلامي و جلسه با وزراء و مسئولان دولتي ذيربط و ... برشمرد


نماینده مردم اردکان در پایان گفت: وظيفه خويش مي دانم از تمامي دست اندركاران برگزاري اين همايش تشكر و سپاسگزاري نموده، عهد خويش را بر حمايت مستمر از اين ميراث ارزشمند فرهنگي و هنري ماندگار ايرانيان تجديد نمايم و به فارغ التحصيلان و دانشجويان رشته هاي مختلف مرتبط با فرش دستباف اطمينان دهم حامي هميشگي آنها در ايفاء مسئوليت و نقش مهمي كه در جهت ارتقاء كيفيت توليد و سودآوري شاغلين اين حرفه و هنر دارند، خواهم بود.


  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا